Posted on

Období do 1-2 měsíců

Přechod z intrauterálního života do světa plného podnětů znamená velkou zátěž. Je dobry tzv. nenásilný (něžný) porod. Lidský plod se rodí v 38-42. týdnu těhotenství

  • roste schopnost novorozence aktivně ovládat prostředí a zapojit se do sociální interakce.

a) chování novorozeného dítěte

  • na rozdíl od nedonošeného dítěte má novorozenec svalový tonus na vyšší úrovni
  • přirozený biorytmus je charakteristický krátkými úseky bdění, které jsou zpočátku vyplněny především aktivitou spojenou s uspokojováním biologických potřeb.
  • spánek trvá kolem 20 hodin denně – málo konsolidovaný (větší počet kratších úseků)


Můžeme rozlišit 6 základních behaviorálních stavů dítěte:

  1. Hluboký spánek – dech pravidelný, oči zavřené, nízký svalový tonus. Změna stavu je méně pravděpodobná než v jiných stavech.
  2. Lehký spánek (REM fáze spánku) – oči zavřené či pootevřené – pozorujeme rychlé oční pohyby pod víčky, dech nepravidelný, nízká úroveň aktivity s drobnými záškuby či nahodilými pohyby.
  3. Dřímota – přechodný stav mezi spánkem a bděním, oči otevřené či polootevřené s neurčitým, kalným pohledem. Nízké svalové napětí
  4. Klidný bdělý stav – s jasným pohledem, veškerá pozornost věnována dívání se a naslouchání, úroveň aktivity je nízká, střední svalové napětí.
  5. Aktivní bdělý stav – oči otevřené, značná pohybová aktivita s velkými pohyby končetin, častěji krátké hlasové projevy.
  6. Pláč – oči otevřené n. zavřené, velká pohybová aktivita, vysoké svalové napětí, dech nepravidelný, pláč.

Aktivní zájem dítěte o okolí a zapojení do sociální interakce projevuje dítě jen tehdy, je-li v klidném bdělém stavu.

  • Novorozenec má vyvinuty všechny základní nepodmíněné reflexy (hledací, sací, polykací, vyměšovací, obranné, orientační, úchopové a polohové), které mu umožňují se vyrovnat s novým prostředím.

Relativně dobře vyvinuté smysly :

  • Zrak: pozornost přitahována pohybem, sleduje dráhu předmětu, dobře rozlišuje základní tvary i barvy. Zvláště přitažlivý je lidský obličej. Zraková ostrost není plně vyvinutá – dospělé ostrosti zraku dosáhne kolem 1 roku.
  • Sluch: preference vyššího ženského hlasu, hlas vlastní matky. Přivracení hlavy ke zdroji zvuku.
  • Hmat: mají rádi teplo a taktilní uklidňování. Samouklidňování – sání prstů již od 24. týdne těhotenství.
  • Chuť a čich: rozlišování všech základních chutí už v prenatálním období

Po motorické stránce je novorozenec značně „nehotový“, je vyloženě odkázaný na péči okolních osob. Ve vzpřímené poloze neudrží hlavičku, pěsti většinou zaťaté – nepřipravené pro aktivní úchop.

b) schopnost novorozence učit se

  • zralý novorozenec je schopný se učit, aktivně vyhledává „problémy“ v okolí a pátrá po jejich správném řešení.

Brzy už objevuje dokonce i vztah mezi jeho vlastním chováním a následky tohoto chování v okolí. Učí se aktivně vyhledávat příjemné a vyhýbat se nepříjemnému.

c) protosociální chování novorozence

  • Dítě od počátku reaguje na lidský hlas (zvláště ženský), s větším zájmem reaguje na lidský obličej než na jiné předměty. Pachově dokáže odlišit matku od ostatních.
  • Je „předladěn“ sociálně – je zatím sociálně „naivní“ (nemá žádné sociál. zkušenosti), ale není sociálně „slepý“(nechybí mu smysl pro určité sociál. signály)
  • Dobré podmínky pro nastartování kvalitních interakcí může vytvářet systém „rooming-in“ – matka je s novorozeným dítětem na stejném pokoji celých 24 hodin.

Leave a Reply