Posted on

Vyplynulo to z průzkumu provedeného výzkumnou agenturou STEM/MARK. Jeho závěry vyznívají jasně, veřejnost se v zásadách bezpečného létání s dětmi příliš neorientuje. Drtivá většina respondentů, kteří přicházejí do styku s dětmi do 12 let, například neví, odkdy je bezpečné, aby dítě cestovalo letadlem. Všeobecná zdravotní pojišťovna se proto v rámci svých preventivních aktivit rozhodla spustit kampaň Cestujeme s dětmi bezpečně. Ta má veřejnosti připomenout, jak bezpečně cestovat s dítětem nejběžnějšími dopravními prostředky.

Znepokojivé se ukázaly být i odpovědi na další otázky. Hranici třetího měsíce, od které odborníci všeobecně doporučují létání malým dětem, totiž správně označilo pouze 21 % dotázaných. Téměř 90 % pak nevědělo, kde za běžných okolností cestuje tzv. infant, tedy dítě do 2 let. Pouhá desetina správně odpověděla, že na klíně doprovodu, ve speciálním koši nebo tašce. Veřejnost nezná ani podmínky, za kterých je dovoleno vzít si na palubu letadla sunar. Že jej cestující nebo jeho dítě musí ochutnat při letištní prohlídce, vědělo pouhých 9 % respondentů. Neznalost předpisů přitom může výrazně ztížit pro děti již tak náročný průběh letu, kdy řada z nich špatně snáší delší cestu, různá omezení na palubě či nestandardní klimatické podmínky.

„Každý, kdo doprovází dítě při cestě letadlem, by se měl již při nákupu letenky informovat o všech detailech, které mohou ovlivnit hladký průběh letu. Vyhne se tak překvapením a bude se moci věnovat výlučně svému dítěti a tomu, jak pro něj let udělat co nejvíce snesitelným. Děti se často nudí, nebo mají z velké výšky strach. Výbornou pomocí jsou hračky, které zaměstnají jejich pozornost,“ komentuje výsledky průzkumu dětská psycholožka Jarmila Burešová z brněnské Pedagogicko-psychologické poradny.

Na nízkou úroveň povědomí o základních pravidlech bezpečného doprovázení dětí v dopravě reaguje nová kampaň VZP Cestujeme s dětmi bezpečně. Díky ní se nejen rodiče, ale všichni, kdo cestují s dětmi, mohou dozvědět, jak se při přepravě vyhnout většině rizik. Součástí kampaně je edukační brožura, leták a web Dětivdopravě.cz, na kterém zájemci naleznou potřebné souhrnné informace rozdělené podle jednotlivých typů dopravy a stáří dítěte.

Leave a Reply