diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Činitelé podílející se na vývoji člověka – prostředí – 2. část

MojeBříško.cz – těhotenství, porod, péče o dítě | Magazín o těhotenství, mateřství

Nejvýznačnější sociální skupinou, která primárně ovlivňuje vývoj dítěte, je rodina. Všichni její členové jsou ve vzájemné interakci, jsou s to se ovlivňovat a působit jeden na druhého (ať již po stránce pozitivní či negativní).  

Význam rodiny spočívá především v tom aspektu, že jejím jednotlivým členům, resp. dětem poskytuje základní zkušenosti, jež význačně přispívají k formování jejich osobností. V tomto ohledu představuje důležitou roli nápodoba, děti napodobují rodiče, své vzory, a to nejenom co se chování či verbálního projevu týče. Rodina je prostředím specifickým, což je dáno především tím, že poskytuje (či by měla poskytovat – zdaleka ne ve všem případech tomu tak opravdu je) citové zázemí, stává se pro dítě zdrojem jistoty a bezpečí. Právě nedostatek onoho pozitivního přístupu se negativně odráží na vývoji dítěte a po psychické stránce ovlivňuje celý jeho život. Rodina přispívá k tomu, aby dítě získalo sebevědomí. Díky němu bude schopno nalézt své místo v rámci nejenom dětských kolektivů, ale později v osobním i profesním životě. Rodina je tedy specifickým sociálním prostředím, jež dítě ovlivňuje nejenom po stránce sociální, ale také biologické. Rodiče totiž mají do větší či menší míry podobné dispozice jako jejich potomci. Právě v závislosti na svých vlastních schopnostech formují i své děti (např. je více než pravděpodobné, že rodiče, kteří jsou sportovně založeni, povedou ke sportu i své děti).

Rozvoj dětské osobnosti tedy v zásadě ovlivňuje styl, jenž je v rámci rodinné výchovy uplatňován. Jako nejpříhodnější a pro obě strany nejvýhodnější se ukázala kombinace rodičovské lásky s disciplínou. Při vyváženém uplatnění obou těchto přístupů lze vychovat osobnost, mající zdravé sebevědomí, osobnost, jež zároveň bude citově silná.

Literatura: VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. (Dětství a dospívání). Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

Činitelé podílející se na vývoji člověka – prostředí – 3. část

Přečtěte si také:

  • Jak skladovat medJak skladovat med Nejznámějším a nejdůležitěším včelím produktem je med. Víte ale jak ho správně skladovat? Pravidla pro správné skladování medu ve velkém i v malém jsou obdobná. V domácnostech je dobré med […]
  • Bonus na dítěBonus na dítě Nedávno jak jsem počítala mzdy na účetnictví ke zkoušce, tak jsem zjistila když jsem si hledala různé podklady pro výpočet, že má být zrušený bonus na dítě. Je to příspěvek vlastně od […]
  • LynestrenolLynestrenol Lynestrenol (LYN) je typickým zástupcem proléčiv (prodrugs). Je velmi dobře absorbován z gastrointestinálního traktu a urychleně konvertován v játrech na vlastní účinnou látku […]
  • Hrátky s dětmiHrátky s dětmi Pohyb a říkadla patří k velice oblíbených činnostem jak dětí, tak i dospělých.I ta nejmenší miminka už vnímají náš hlas, naši přítomnost. Nechte se inspirovat. Zde je jedna říkanka pro […]
  • Pohádky pro KulíškyPohádky pro Kulíšky Pohádky vymyšlené pro naše děti mají obrovskou pozitivní energii. Jsou tvořené s láskou, od srdce autora k srdci dítěte. Edith Holá Pohádky pro kulíšky jsou určené pro čtení nemocným i […]
  • Těhotenský kalendář 32. týden Těhotenský kalendář 32. týden Vaše miminko Podívejte se, co se ve vývoji vašeho miminka staloběhem minulého týdne. Jako na tobogánu. Váš malý akrobat teď možná dělá stojku: většina děťátek se v tomto týdnu usadí […]

Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.