diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Psychický vývoj a jeho realizace

MojeBříško.cz – těhotenství, porod, péče o dítě | Magazín o těhotenství, mateřství

Vývoj lidské osobnosti, který je určen dědičností a působením vnějších vlivů se uskutečňuje pomocí zrání a učení.

Proces zrání je v zásadě předurčen genetickým programem, projevuje se zákonitou posloupností určitých změn, které lze chápat i jako stav připravenosti k dalšímu rozvoji. Je třeba si uvědomit, že zrání ovlivňuje pouze předpoklady k rozvoji určitých psychických procesů. Teprve učení je dále rozvíjí, a to až na určitou, individuálně typickou úroveň. Projevuje se přetrvávající změnou psychických funkcí a vlastností, navozenou účinkem zkušenosti. Učení ve většině případů probíhá v interakci se sociálním prostředím, které dítěti poskytuje potřebné podněty k rozvoji jeho osobnosti.

Učení může být výsledkem individuální zkušenosti, k níž jedinec nějakým způsobem došel, s tím, že převažující část učení na sebe přejímá charakter zprostředkování obecné zkušenosti, kterou získají také další lidé. Díky tomuto si je dítě schopno osvojit např. řeč, normy chování, ale rovněž způsoby, jak řešit konkrétní problémy.

Vztah, který existuje mezi zráním a učením, má charakter interakce. Zrání totiž představuje ten element, jenž určuje předpoklady pro efektivní učení. Samotný program zrání (ten je zakódován v genetické informaci) má v zásadě neměnnou podstatu. Učení naproti tomu může, třebaže omezeně, stimulovat procesy zrání.

Nezbytně důležitou podmínkou přispívající k dobrému vývoji je vedle přijatelných dědičných předpokladů také vnější prostředí, v němž lidská osobnost vyrůstá. Aspekty, podílející se na zrání a učení by měly působit ve vzájemném souladu a shodě.

Samotné výsledky učení nemají žádný trvalý charakter. Na rozdíl od zrání, které je zcela nevratné, mohou být výsledky učení ovlivňovány celou řadou nových zkušeností, s nimiž se jedinec dostává do každodenního kontaktu. Tyto skutečnosti jsou nesmírně důležité. Nové podněty a z nich vyplývající zkušenosti totiž člověku umožní se snáze přizpůsobit podmínkám, které procházející neustálými změnami, a to v souvislosti s proměnami času i prostoru (např. vrstevnická skupina, vstup do školy apod.).

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. (Dětství a dospívání). Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

 

Přečtěte si také:

  • Oblečení pro těhotnéOblečení pro těhotné Oblékání těhotných žen musí být hlavně pohodlné. Protože objem břicha se ale neustále zvětšuje, je vhodné na to myslet při pořizování šatů, které by měly být proto volnější. Nemusí být […]
  • Průvodce těhotenstvím – týden po týdnu: 20. týdenPrůvodce těhotenstvím – týden po týdnu: 20. týden Do tohoto okamžiku bylo vaše dítě při ultrazvukových kontrolách měřeno od hlavy k zadečku. V tomto týdnu však nastává změna. Od této chvíle bude měřena celková délka dítěte, které nyní […]
  • OliverOliver Svátek: 2.říjen Domácí podoby: Ol, Olin, Olík, Olouš, Olin, Oliverek Původ: latinský Význam: pěstitel oliv; (možný i původ skandinávský -pozůstatek předků) Líbí se Vám toto […]
  • Kvalitné oblečenie pre tehotnéKvalitné oblečenie pre tehotné Pre všetky mamičky, ktoré očakávajú svojho potomka sme si pripravili zopár rád pri kúpe tehotenského oblečenia. Určite vám pomôžu ako byť štýlové a zároveň sa dobre cítiť. No a v […]
  • Když dítě onemocníKdyž dítě onemocní Pro pomoc při rozhodování, kdy pozorovat a vyčkávat a kdy již zavolat lékaře. Novopečení rodiče se neustále obávají, jak zvládnou nemoc dítěte. Jak poznají, že miminko je doopravdy […]
  • Těhotenství a vysoký tlakTěhotenství a vysoký tlak Vysoký tlak nebo-li hypertenze je stav, kdy krevní tlak (TK)  přesahuje hodnoty 140 /90. Může to být jedna z příčin mateřské a fetální nemocnosti a úmrtnosti. Vysoký tlak by mohl […]

Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.