diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Psychický vývoj a jeho realizace

MojeBříško.cz – těhotenství, porod, péče o dítě | Magazín o těhotenství, mateřství

Vývoj lidské osobnosti, který je určen dědičností a působením vnějších vlivů se uskutečňuje pomocí zrání a učení.

Proces zrání je v zásadě předurčen genetickým programem, projevuje se zákonitou posloupností určitých změn, které lze chápat i jako stav připravenosti k dalšímu rozvoji. Je třeba si uvědomit, že zrání ovlivňuje pouze předpoklady k rozvoji určitých psychických procesů. Teprve učení je dále rozvíjí, a to až na určitou, individuálně typickou úroveň. Projevuje se přetrvávající změnou psychických funkcí a vlastností, navozenou účinkem zkušenosti. Učení ve většině případů probíhá v interakci se sociálním prostředím, které dítěti poskytuje potřebné podněty k rozvoji jeho osobnosti.

Učení může být výsledkem individuální zkušenosti, k níž jedinec nějakým způsobem došel, s tím, že převažující část učení na sebe přejímá charakter zprostředkování obecné zkušenosti, kterou získají také další lidé. Díky tomuto si je dítě schopno osvojit např. řeč, normy chování, ale rovněž způsoby, jak řešit konkrétní problémy.

Vztah, který existuje mezi zráním a učením, má charakter interakce. Zrání totiž představuje ten element, jenž určuje předpoklady pro efektivní učení. Samotný program zrání (ten je zakódován v genetické informaci) má v zásadě neměnnou podstatu. Učení naproti tomu může, třebaže omezeně, stimulovat procesy zrání.

Nezbytně důležitou podmínkou přispívající k dobrému vývoji je vedle přijatelných dědičných předpokladů také vnější prostředí, v němž lidská osobnost vyrůstá. Aspekty, podílející se na zrání a učení by měly působit ve vzájemném souladu a shodě.

Samotné výsledky učení nemají žádný trvalý charakter. Na rozdíl od zrání, které je zcela nevratné, mohou být výsledky učení ovlivňovány celou řadou nových zkušeností, s nimiž se jedinec dostává do každodenního kontaktu. Tyto skutečnosti jsou nesmírně důležité. Nové podněty a z nich vyplývající zkušenosti totiž člověku umožní se snáze přizpůsobit podmínkám, které procházející neustálými změnami, a to v souvislosti s proměnami času i prostoru (např. vrstevnická skupina, vstup do školy apod.).

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. (Dětství a dospívání). Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

 

Přečtěte si také:

  • Bolí vás prsy 3-4 dny po porodu?Bolí vás prsy 3-4 dny po porodu? Nepoužívejte na bradavky nic "preventivně" a nemyjte si prsa příliš často mýdlem. Pokud máte při kojení sebemenší obtíže, nevěřte, že se upraví ,,samy". Vyhledejte odbornou pomoc dříve, […]
  • LuděkLuděk Svátek: 26.srpen Domácí podoby: Luďa, Luděček, Ludík Původ: český Význam: odvozeno od německého jména Ludvík Líbí se Vám toto jméno?
  • Třešňová bublaninaTřešňová bublanina Suroviny: 200 g másla (Hery) 200 g cukru krupice 200 g polohrubé mouky 4 žloutky vanilkový cukr citrónová kůra ze 4 bílků sníh 500 g třešní (višní) Postup: Změklé máslo, […]
  • Začínáme s příkrmyZačínáme s příkrmy První nemléčné příkrmy se doporučují přidávat od 6. měsíce, resp. ne dříve než v 5. měsíci. Nezáleží ani tak na tom, je-li dítě plně kojené, nebo nikoliv, ale spíše na tom, jak prospívá. I […]
  • Co do porodnice – 3. částCo do porodnice – 3. část Na cestu domů  Letní miminko  košilku nebo body dupačky kabátek letní čepičku zavinovačku do autosedačky, pokud je chladněji ještě deku autosedačku 1-2 jednorázové […]
  • BoleslavBoleslav Svátek: 6.září Domácí podoby: Bolek, Bolda, Boloušek, Sláva, Slávek Původ: slovanský Význam: více slávy Líbí se Vám toto jméno?

Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.