diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.

Do práce a poznání je třeba uvádět postupně

MojeBříško.cz – těhotenství, porod, péče o dítě | Magazín o těhotenství, mateřství

Dítě se má vést k tomu, aby současně dělalo jen jednu věc a aby přicházelo od známého k neznámému postupně, cvičením, pokusy. Více věcí najednou vede k roztržitosti, jedna věc překáží druhé.

Ponenáhlé stupňování, trénink, je základní fyziologické pravidlo. Nespěchat, pomalu pronikat do hloubky, nikdy nepracovat nesmyslně a uspěchaně!
Pro rodiče to znamená nechtít hned od dítěte mnoho, ani při hře, která je pro dítě prací. Postupovat trpělivě, neokřikovat dítě stále, neporoučet ustavičně, protože dítě tolik najednou nevnímá. Nebít dítě, nechápe-li hned, je vinen vychovatel, že chce výsledek ihned, a ne postupně.

Výchova k soustředění jako příprava pro práci začíná už při dětské hraní. Jestliže je dítě zahrnuto hračkami – byť i lákavými – přechází těkavě od jedné k druhé a nesoustředí se na hru s jednou hračkou. Je správné dávat dítěti hodně hraček, protože rozvíjí jeho smysl, dává mu podněty k rozvoji. Vychovatel musí ovšem umět dítěti hračku předvést, upozornit na její vlastnosti (například „Hračka je krásně červená“, „Slyšíš, jak hrká?“ apod.). Teprve když se dítě hračky nebaží, hledá další podněty. Podáme mu jinou hračku nebo i předmět z domácnosti (vařečku, cívku) a zase ukážeme, co se s ní dá všechno dělat (plácat do pokrývky, narážet do matrace atd.).

Bylo by ovšem chybné, kdyby se dospělí ustavičně dítěti do hry vměšovali a dítě odsoudili do úlohy pasivního diváka.

Dát dítěti mnoho hraček současně vede k tomu, že se dítě nedovede často rozhodnout, nesoustředí se na žádnou, neobjeví všechny možnosti, které mu dává jedna hračka, začíná být náročné a omrzelé.

Žádné učení se neobejde bez chyb a také hrát si musí se dítě učit. Citát Komenského: „Kdo nikdy nekazí, nikdy neumí.“ Proto zvlášť matka potřebuje mnoho trpělivosti.

Přečtěte si také:

  • Postup při výchověPostup při výchově Při výchově především potřebujeme kázeň. Slovo kázeň původně znamenalo kázání – tj. přesvědčování k plnění řádu, k plnění společenských zákonů. Při kázni tedy nejde o hrůzovládu, kde by […]
  • Příklad je nejlepší vychovatelský prostředekPříklad je nejlepší vychovatelský prostředek Marně se dítěti jen káže a poroučí. Jakmile nevidí kladný příklad, nebo dokonce vidí, že kolem se provádí pravý opak, nic si z příkladu nevezme. Je to proto, že podmíněný reflex se […]
  • Jak stimulovat smyslové vjemy miminka 3 – hmatJak stimulovat smyslové vjemy miminka 3 – hmat Hmat  Pokožka je největší smyslový orgán, který máme - každý centimetr čtvereční pokožky novorozence obsahuje 6 milionů buněk! V děloze vaše miminko sotva vnímalo doteky. Avšak od […]
  • I dvojnásobné maminky chtějí žít aktivně!I dvojnásobné maminky chtějí žít aktivně! Když se mi narodil syn, jako každá aktivní máma jsem s ním chodila na cvičení miminek, na cvičení po porodu s ležícími miminky, na cvičení pro maminky s lezoucími batolaty, na kurzy […]
  • Dítě by si mělo hrát samoDítě by si mělo hrát samo Už odmalička je dobré vést dítě k tomu, aby si dokázalo hrát samo a nebylo odkázané jen na společnou hru s vámi. V životě je to také přece tak, že člověk musí spoléhat sám na sebe a nebýt […]
  • Psychomotorický vývoj dítěte od narození do jednoho rokuPsychomotorický vývoj dítěte od narození do jednoho roku Uvedeme  základní vývojové změny a pokroky, ke kterým dochází od druhého do dvanáctého měsíce věku dítěte. (Jsou to jen orientační dovednosti v životě dítěte, některý rodič například […]

Napsat komentář

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu, ... pro vás a vaše kamarádky.